Răspunderea administrativă social-preventivă
Pagina 1 din 1
Răspunderea administrativă social-preventivă
*Responsabilitatea social-preventivă este o formă de răspundere specifică dreptului administrativ întrucât unele măsuri de poliţie administrativă intervin indiferent dacă s-a săvârşit sau nu o faptă ilicită şi pot fi aplicate fie singure, fie alături de alte sancţiuni juridice, urmărindu-se înlăturarea unei stări de pericol sau protejarea anumitor valori sociale ori prevenirea săvârşirii unor fapte antisociale.
Măsurile de poliţie administrativă chiar dacă au unele particularităţi faţă de alte sancţiuni administrative sunt în sens larg sancţiuni administrative şi trebuie să fie aplicate în cadrul unei forme de răspundere juridică.
*În fundamentarea unei teorii a răspunderii în dreptul administrativ este de neconceput să fie reglementate raporturi sociale, prin norme administrative cărora să li se aplice sancţiuni administrative, în afara unei forme de răspundere juridică având în vedere că poliţia este administraţia care dispune de cel mai înalt grad de putere discreţionară care se manifestă în toate domeniile de activitate, atât prin măsuri de restricţii în comportamentul social, cât şi prin măsuri de verificare pentru constatarea şi sancţionarea unor fapte care aduc atingere valorilor sociale apărate de lege.
*În literatura de specialitate se apreciază că măsurile de poliţie administrativă sunt „sancţiuni de drept administrativ” care se deosebesc de celelalte sancţiuni administrative întrucât nu reprezintă „o formă de concretizare a răspunderii specifice dreptului administrativ”(35) sau se susţine că „nu se poate pune semnul egalităţii între sancţiunile de drept administrativ şi măsurile de simplă poliţie administrativă, nefiind justificată extinderea conceptului de sancţiune în afara vinovăţiei”.(36)
*În doctrina occidentală se evită în general folosirea termenului de răspundere atunci când este vorba de o acţiune a administraţiei asupra celor administraţi fie datorită tradiţiei, fie a existenţei unor reglementări legale exprese referitoare la măsurile de poliţie administrativă, recurgându-se la o formă de răspundere numai în cazul excesului de putere în aplicarea normelor legale.
*Bunăoară în Franţa se consideră că măsurile de poliţie administrativă nu au caracter de sancţiune, cu excepţia situaţiilor în care acestea sunt provocate printr-un comportament individual şi sunt luate printr-o procedură contradictorie deşi în plan practic aceste măsuri se confundă uneori cu veritabile sancţiuni administrative. Când se admite existenţa sancţiunilor administrative acestea sunt calificate decizii administrative în virtutea puterii exorbitante a administraţiei.(37)
*În spaţiul anglo-saxon şi în SUA, măsurile administrative sunt calificate fie sancţiuni civile, fie simple măsuri de poliţie.
Măsurile de poliţie administrativă chiar dacă au unele particularităţi faţă de alte sancţiuni administrative sunt în sens larg sancţiuni administrative şi trebuie să fie aplicate în cadrul unei forme de răspundere juridică.
*În fundamentarea unei teorii a răspunderii în dreptul administrativ este de neconceput să fie reglementate raporturi sociale, prin norme administrative cărora să li se aplice sancţiuni administrative, în afara unei forme de răspundere juridică având în vedere că poliţia este administraţia care dispune de cel mai înalt grad de putere discreţionară care se manifestă în toate domeniile de activitate, atât prin măsuri de restricţii în comportamentul social, cât şi prin măsuri de verificare pentru constatarea şi sancţionarea unor fapte care aduc atingere valorilor sociale apărate de lege.
*În literatura de specialitate se apreciază că măsurile de poliţie administrativă sunt „sancţiuni de drept administrativ” care se deosebesc de celelalte sancţiuni administrative întrucât nu reprezintă „o formă de concretizare a răspunderii specifice dreptului administrativ”(35) sau se susţine că „nu se poate pune semnul egalităţii între sancţiunile de drept administrativ şi măsurile de simplă poliţie administrativă, nefiind justificată extinderea conceptului de sancţiune în afara vinovăţiei”.(36)
*În doctrina occidentală se evită în general folosirea termenului de răspundere atunci când este vorba de o acţiune a administraţiei asupra celor administraţi fie datorită tradiţiei, fie a existenţei unor reglementări legale exprese referitoare la măsurile de poliţie administrativă, recurgându-se la o formă de răspundere numai în cazul excesului de putere în aplicarea normelor legale.
*Bunăoară în Franţa se consideră că măsurile de poliţie administrativă nu au caracter de sancţiune, cu excepţia situaţiilor în care acestea sunt provocate printr-un comportament individual şi sunt luate printr-o procedură contradictorie deşi în plan practic aceste măsuri se confundă uneori cu veritabile sancţiuni administrative. Când se admite existenţa sancţiunilor administrative acestea sunt calificate decizii administrative în virtutea puterii exorbitante a administraţiei.(37)
*În spaţiul anglo-saxon şi în SUA, măsurile administrative sunt calificate fie sancţiuni civile, fie simple măsuri de poliţie.
antonbetonn- Mesaje : 73
Data de înscriere : 05/02/2013
Subiecte similare
» Răspunderea administrativ-patrimonială
» Răspunderea administrativ-disciplinară
» 3.2. Răspunderea administrativ-financiară
» Răspunderea administrativ-procesuală
» Cauzele care înlătură răspunderea contravenţională
» Răspunderea administrativ-disciplinară
» 3.2. Răspunderea administrativ-financiară
» Răspunderea administrativ-procesuală
» Cauzele care înlătură răspunderea contravenţională
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|