vesper tilts
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Consideraţii generale- autoritatile administrative autonome locale

In jos

Consideraţii generale- autoritatile administrative autonome locale Empty Consideraţii generale- autoritatile administrative autonome locale

Mesaj  Admin Mier Feb 06, 2013 11:50 am

Autorităţile administrative autonome locale

1. Consideraţii generale

* Administraţia publică locală este strâns legată de organizarea administrativă a teritoriului. Prin organizarea administrativă a teritoriului se înţelege delimitarea acestuia în unităţi administrative care să permită statului să asigure guvernarea societăţii în condiţii optime iar comunităţile locale, care tind spre o gestiune autonomă, să-şi rezolve în mod operativ şi sub propria responsabilitate, treburile publice, pe baza principiului autonomiei locale şi a decentralizării serviciilor publice. În actuala reglementare prevăzută de Legea nr.2/1968 (38) structurile administrativ-teritoriale din ţara noastră sunt judeţele, oraşele şi comunele.
* Judeţele reprezintă unităţi administrativ-teritoriale complexe din punct de vedere economic, social, cultural, echilibrate ca suprafaţă, număr de locuitori şi potenţial economic capabile să asigure valorificarea la un nivel superior a resurselor materiale de pe întreg cuprinsul ţării.
* Oraşul este centrul de populaţie mai dezvoltat din punct de vedere economic, social, cultural şi edilitar-gospodăresc, având multiple legături cu zona înconjurătoare asupra căreia exercită o influenţă puternică. Oraşul poate grupa în jurul său unul sau mai multe sate aparţinătoare ori localităţi componente. Satele aparţinătoare oraşului îşi păstrează caracterul preponderent rural, aplicându-li-se regulamente specifice mediului rural iar localităţile componente sunt părţi integrate ale oraşului.
*Oraşele care au un număr mai mare de locuitori şi o însemnătate deosebită în viaţa economică, social-politică şi ştiinţifică a ţării sunt organizate ca municipii. Unele municipii sunt reşedinţă de judeţ. Municipiile pot fi împărţite în subunităţi administrativ-teritoriale fără personalitate juridică iar comunele din jurul municipiului Bucureşti şi cele din jurul municipiilor de rangul I pot fi organizate în zone metropolitane ale municipiului. Organizarea şi funcţionarea zonelor metropolitane se realizează potrivit legii.
* Comuna este unitatea administrativ-teritorială de bază, care cuprinde populaţia rurală reunită prin comunitate de interese şi tradiţii fiind alcătuită din unul sau mai multe sate componente, în funcţie de condiţiile economice, social-culturale, geografice şi demografice. Unul din satele componente este reşedinţă a comunei.
* Comunele, oraşele şi judeţele sunt persoane juridice de drept public cu deplină capacitate, având un patrimoniu şi deplină iniţiativă în tot ceea ce priveşte administrarea treburilor publice locale şi exercită în condiţiile legii autoritatea, în limitele administrativ-teritoriale stabilite.
* Autorităţile publice autonome locale rezolvă şi gestionează treburile publice în numele şi interesul comunităţilor locale pe care le reprezintă. Prin comunitate locală se înţelege totalitatea locuitorilor din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
* Administraţia publică în unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile autonomiei locale, a decentralizării serviciilor publice, eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale, legalităţii şi consultării cetăţenilor în problemele de interes deosebit. Aceste principii permit dezvoltarea armonioasă a tuturor zonelor şi localităţilor ţării pe baza valorificării resurselor şi iniţiativei locale, cu participarea largă a cetăţenilor la conducerea unităţilor administrativ-teritoriale, însă ele nu pot aduce atingere caracterului de stat naţional, unitar şi indivizibil al României.
* Modul de constituire, organizare şi funcţionare a autorităţilor administraţiei publice locale asigură apărarea intereselor generale ale societăţii, în ansamblul său, şi în concordanţă cu interesele private ale cetăţenilor, persoane fizice.
* Autorităţile comunale şi orăşeneşti ale administraţiei publice constituite potrivit principiului autonomiei locale sunt: consiliile locale, ca autorităţi deliberative şi primarii, ca autorităţi executive. Consiliile locale şi primarii funcţionează ca autorităţi administrative autonome care rezolvă treburile publice din comune şi oraşe, în condiţiile prevăzute de lege. În fiecare judeţ se constituie un consiliu judeţean, ca autoritate a administraţiei publice locale pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.
* Relaţiile dintre administraţia publică organizată în judeţe şi cea din comune şi oraşe au la bază principiile autonomiei, legalităţii, responsabilităţii, cooperării şi solidarităţii în rezolvarea problemelor întregului judeţ. În relaţiile dintre autorităţile administraţiei publice locale şi consiliul judeţean, pe de o parte, precum şi între consiliul local şi primar, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.


Admin
Admin

Mesaje : 65
Data de înscriere : 05/02/2013

https://vespertilt.forumgratuit.ro

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum