vesper tilts
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Clasificarea funcţiilor publice administrative

In jos

Clasificarea funcţiilor publice administrative Empty Clasificarea funcţiilor publice administrative

Mesaj  antonbetonn Mar Feb 05, 2013 11:42 pm

*Pentru înţelegerea naturii juridice a funcţiei publice administrative se impune
clasificarea acesteia după criterii care disting atât funcţiile publice, cât şi funcţionarii
publici.
*Bunăoară după natura atribuţiilor care alcătuiesc competenţa unei autorităţi sau
instituţii publice, funcţiile publice administrative se clasifică în funcţii publice
generale şi funcţii publice specifice.
*Funcţiile publice generale reprezintă ansamblul atribuţiilor şi responsabilităţilor
cu caracter general şi comun tuturor autorităţilor şi instituţiilor publice, în vederea
realizării competenţei lor generale iar funcţiile publice specifice alcătuiesc un
ansamblu de atribuţii şi responsabilităţi, cu caracter specific unor autorităţi şi instituţii
publice pentru realizarea competenţei lor specifice.
*După nivelul atribuţiilor titularului funcţiei publice, funcţiile publice se împart
în trei categorii, după cum urmează: a) funcţii publice corespunzătoare înalţilor
funcţionari publici; b) funcţii publice de conducere; c) funcţii publice de execuţie.
*1.Funcţia de înalt funcţionar public cuprinde funcţiile publice de secretar general
şi secretar general adjunct al Guvernului, consilier de stat, secretar general şi secretar
general adjunct din cadrul ministerelor şi a altor organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale; prefect şi subprefect, secretar general al prefecturii şi
secretar general al judeţului şi al municipiului Bucureşti, director general din cadrul
ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
*2. Funcţia de conducere cuprinde toate atributele ce definesc decizia
administrativă şi priveşte actele dispozitive, de organizare, coordonare, îndrumare şi
control, emise sub autoritatea unui funcţionar public ierarhic superior sau a unui
demnitar.
* Categoria funcţionarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite în
una din următoarele funcţii publice: a) secretar al municipiului, al sectoarelor
municipiului Bucureşti, al oraşului şi comunei; b) director general adjunct, director şi
director adjunct din aparatul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale; c) director executiv şi director executiv adjunct al
serviciilor publice decentralizate ale ministerelor şi ale altor organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale precum şi în cadrul aparatului propriu al autorităţilor
administraţiei publice locale; d) şef de serviciu şi şef de birou.
/Funcţiile de conducere pot fi clasificate după nivelul ierarhiei acestora în funcţii
de conducere care privesc conducerea autorităţii sau instituţiei publice, în întregul
acesteia şi funcţii de conducere a unor structuri interne, din cadrul autorităţilor sau
instituţiilor publice iar sub aspectul conţinutului procesului decizional administrativ,
acestea se clasifică în funcţii care presupun toate atributele conducerii şi funcţii care
vizează anumite elemente ale actului decizional.
*3. Funcţiile publice de execuţie privesc de regulă activităţile faptice fie de
pregătire a actelor decizionale, fie de punere în executare a acestora. Funcţiile de
execuţie sau operative pot fi clasificate după natura lor în funcţii de administraţie
internă şi de specialitate iar după importanţa acestora, la realizarea acţiunii
administrative deosebim funcţii de execuţie principale sau auxiliare ori secundare.
*Funcţiile publice de execuţie sunt structurate pe grade profesionale, după cum
urmează: a) superior ca nivel maxim; b) principal; c) asistent; d) debutant.
*Un alt criteriu legal de clasificare a funcţiilor publice administrative constă în
nivelul studiilor necesare ocupării funcţiei publice. După acest criteriu distingem
funcţii publice din clasa I, funcţii publice din clasa a II-a şi funcţii publice din clasa
a III-a. Clasa I cuprinde funcţiile publice pentru a căror ocupare se cer studii
superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalenţă, clasa II-a
cuprinde funcţiile publice pentru a căror ocupare se cer studii superioare de scurtă
durată, absolvite cu diplomă şi clasa a III priveşte funcţiile publice pentru a căror
ocupare se cer studii medii liceale absolvite cu diplomă.
* În literatura juridică funcţiile publice au fost clasificate şi după alte criterii.
Bunăoară după actul normativ în care sunt prevăzute funcţiile publice se clasifică în
funcţii prevăzute de Constituţie, de Statutul funcţionarilor publici şi de legi speciale.
După regimul juridic aplicabil funcţiei publice se face distincţie între funcţiile supuse
regimului statutar general şi funcţiile supuse unor statute speciale.
*Legătura directă a funcţiei publice cu factorul politic delimitează funcţia
publică administrativă, în funcţii cu caracter politic şi funcţii profesionale, de
specialitate iar după modul de ocupare a funcţiei publice deosebim funcţiile care se
ocupă prin numire, alegere, repartizare şi pe baze contractuale.
În fine după gradul de disciplină pe care îl presupune funcţia publică deosebim
funcţiile cu caracter militar, funcţiile cu statut special şi funcţiile civile.


antonbetonn

Mesaje : 73
Data de înscriere : 05/02/2013

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum