vesper tilts
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Categorii de funcţionari publici

In jos

Categorii de funcţionari publici Empty Categorii de funcţionari publici

Mesaj  antonbetonn Mar Feb 05, 2013 11:36 pm

*Pentru determinarea situaţiei juridice a carierei persoanei care exercită o funcţie
publică, legiuitorul recurge la clasificarea funcţionarilor publici după diferite criterii.
* Bunăoară după modul de învestire în funcţie, funcţionarii publici pot fi
debutanţi sau definitivi. Funcţionarii publici debutanţi sunt acele persoane care au
promovat concursul pentru ocuparea unei funcţii publice şi nu îndeplinesc condiţiile
prevăzute de lege, pentru ocuparea unei funcţii publice definitive. Perioada de
funcţionar debutant durează din momentul emiterii actului de numire în funcţie, până
la data încetării stagiului prevăzut de lege şi s-a emis un nou act juridic, prin care se
definitivează pe post funcţionarul public respectiv.
*Funcţionarul public definitiv este acel funcţionar numit în funcţie, după ce a efectuat perioada de stagiu prevăzută de
lege şi a obţinut un rezultat corespunzător la evaluare sau persoana care intră în corpul
funcţionarilor publici prin concurs şi care are vechimea în specialitate corespunzătoare
funcţiei publice, de minimum 12 luni, 8 luni şi respectiv 6 luni, în funcţie de nivelul
studiilor absolvite, ori persoana care a promovat programe de formare şi perfecţionare
în administraţia publică.
*După criteriul studiilor necesare pentru ocuparea unei funcţii publice,
funcţionarii publici se împart în 3 clase: clasa I cuprinde funcţionarii publici cu studii
superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; clasa II-a,
cuprinde funcţionarii publici cu studii superioare de scurtă dată, absolvite cu diplomă
şi clasa a III-a care cuprinde funcţionarii publici cu studii medii liceale, absolvite cu
diplomă.
*Potrivit nivelului atribuţiilor titularului funcţiei publice deosebim trei categorii
de funcţionari publici şi anume: înalţi funcţionari publici, funcţionari publici de
conducere şi funcţionari publici de execuţie.
*Înalţii funcţionari publici pot ocupa numai funcţiile expres prevăzute de lege,
după ce au promovat concursul organizat pentru ocuparea acestor funcţii. Pe lângă
condiţiile cerute pentru ocuparea oricărei funcţii publice, înalţii funcţionari publici
trebuie să aibă studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau
echivalentă, au absolvit programe de formare specializată şi perfecţionare în
administraţia publică sau în alte domenii specifice de activitate ori a dobândit titlul
ştiinţific de doctor în specialitatea funcţiei publice respective şi are cel puţin 7 ani
vechime în specialitatea funcţiei publice respective. Vechimea prevăzută de lege poate
fi redusă, în cazuri excepţionale, cu până la 3 ani de persoana care are competenţa
legală de numire în funcţia publică.
* Pentru numirea în funcţiile publice din categoria înalţilor funcţionari publici se
constituie o comisie de concurs, formată din cinci personalităţi, recunoscute ca
specialişti în administraţia publică, numite prin decizie a primului-ministru, la
propunerea ministrului administraţiei publice şi internelor.
* Numirea înalţilor funcţionari publici se face de către Guvern pentru funcţiile de
secretar general şi secretar general adjunct al Guvernului precum şi pentru prefect, de
primul-ministru pentru consilierii de stat, secretarul general şi secretarul general
adjunct din ministere si alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
precum şi pentru subprefect, de ministrul administraţiei şi internelor pentru secretarul
general al prefecturii, secretarul general al judeţului şi al Municipiului Bucureşti, şi de
ministrul sau după caz de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, pentru funcţia
de director general, din cadrul ministerelor şi al celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale.
*Încetarea raporturilor de serviciu ale înalţilor funcţionari publici se dispune prin
actele de autoritate ale conducătorilor autorităţilor sau instituţiilor publice care i-au
numit în funcţie, potrivit principiului simetriei actelor juridice unilaterale.
*Funcţionarii publici de conducere organizează, coordonează, îndrumă şi
controlează activităţile desfăşurate de funcţionarii publici de execuţie, ce implică
exercitarea prerogativelor de putere publică, sub autoritatea unui funcţionar public
ierarhic superior sau a unui demnitar. În categoria funcţionarilor publici de conducere
sunt cuprinse persoanele numite în una din următoarele funcţii publice: a) secretar al
municipiului, al sectorului municipiului Bucureşti, al oraşului şi comunei; b)director
general adjunct, director şi director adjunct din aparatul ministerelor şi acelorlalte
organe de specialitate ale administraţiei publice centrale; director executiv şi director
executiv adjunct al serviciilor publice decentralizate ale ministerelor şi ale altor organe
de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi în cadrul aparatului
propriu al autorităţilor administraţiei publice locale; d) şef de serviciu; şef de birou.
*Funcţionarii publici de execuţie asigură pregătirea elaborării actelor
administrative unilaterale şi aducerea lor la îndeplinire potrivit legii. Persoanele
numite în funcţii publice din clasele a II-a şi a III-a pot ocupa numai funcţii publice de
execuţie, cu excepţiile prevăzute de legile speciale. În clasa I a funcţiilor publice sunt
incluşi funcţionarii publici de execuţie care au fost numiţi în funcţiile de expert,
consilier, inspector consilier juridic şi auditor. Din clasa a II-a a funcţionarilor publici
de exerciţiu fac parte referenţii de specialitate iar din clasa a III-a, persoanele numite
în funcţia de referent.
* În literatura de specialitate funcţionarii publici sunt clasificaţi şi după alte
criterii. Bunăoară după caracterul funcţiei se face distincţie între funcţionarii
profesionali (de carieră) şi funcţionarii politici sau după gradul de stricteţe al
disciplinei funcţionarii publici sunt funcţionari civili şi funcţionari militari.
* În funcţie de modul de asigurare a funcţionării serviciilor publice se deosebesc
guvernanţii de agenţii publici. Guvernanţii sunt funcţionari politici care îndeplinesc o
funcţie de demnitate publică şi determină nevoile de interes general care urmează a fi
satisfăcute iar agenţii publici aduc la îndeplinire hotărârile luate de guvernanţi. În
categoria agenţilor publici sunt incluşi atât funcţionarii de conducere, cât şi cei de
execuţie fiind supuşi aceluiaşi regim juridic.
*Din punct de vedere al regimului juridic aplicabil funcţionarilor publici,
deosebim funcţionarii supuşi statutului general şi funcţionarii supuşi unor statute
speciale iar după natura autorităţilor publice din care fac parte funcţionarii publici,
identificăm funcţionarii publici din administraţia guvernamentală şi cei din
administraţia autonomă.
* O altă clasificare care are în vedere criteriul legalităţii învestirii împarte
funcţionarii publici în două categorii: funcţionari de drept şi funcţionari de fapt.
Funcţionarii de drept sunt învestiţi în funcţia publică în condiţiile legii iar funcţionarii
de fapt exercită o funcţie publică fără îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege.
Funcţionarul de fapt deşi nu este învestit legal în funcţia publică ocupată, îndeplineşte
acte producătoare de efecte juridice. Într-o astfel de situaţie se poate ajunge în
împrejurări excepţionale, numiri şi delegări nelegale, exercitarea funcţiei după
încetarea raportului de serviciu sau în cazurile de depăşire a competenţei, când
funcţionarul public legal învestit exercită atribuţii corespunzătoare altei funcţii, fără
abilitarea legală ori chiar în situaţii de exces de putere.
* Se pune problema dacă în aceste situaţii actele întocmite de funcţionarul de fapt
pot produce efecte juridice valabile sau sunt lovite de nulitate. Într-o soluţie raţională
s-a decis că actele funcţionarului de fapt emise în public, cu respectarea dispoziţiilor
legale sunt valabile întrucât privesc drepturile legitime ale administraţilor care trebuie
protejate. Dacă aceste acte ar fi anulate s-ar aduce atingere nu numai terţilor dar şi
credibilităţii publice. În situaţia în care funcţionarul de fapt este uzurpator de funcţie
publică, actele acestuia nu creează nici o aparenţă de legalitate fiind considerate ca
inexistente.
* În materia stării civile legiuitorul a consacrat teoria funcţionarului de fapt
precizându-se că „Actele de stare civilă întocmite de o persoană care a exercitat în
mod public atribuţiile de ofiţer de stare civilă, cu respectarea prevederilor legale, sunt
valabile, chiar dacă acea persoană nu avea această calitate”4.


antonbetonn

Mesaje : 73
Data de înscriere : 05/02/2013

Sus In jos

Sus

- Subiecte similare

 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum