Actele administrative nesupuse controlului judecătoresc şi limitele controlului
Pagina 1 din 1
Actele administrative nesupuse controlului judecătoresc şi limitele controlului
*Legea contenciosului administrativ consfinţeşte principiul controlului judecătoresc asupra actelor administrative ale autorităţilor publice iar potrivit dispoziţiilor constituţionale controlul judecătoresc asupra acestor acte pe calea contenciosului administrativ este garantat, cu excepţia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum şi a actelor de comandament cu caracter militar.
*Existenţa unor acte exceptate de la controlul judecătoresc se bazează fie pe ideea că aceste acte au un conţinut politic, fiind cunoscute în literatura de specialitate sub denumirea de acte de guvernământ având o „imunitate de jurisdicţie”, explicată pe consideraţii legate de separaţia puterilor sau de desfăşurarea relaţiilor diplomatice26 fie privesc comanda trupei în timp de pace sau război, ori îndeplinirea serviciului militar iar din anumite raţiuni sunt nesusceptibile de a fi controlate „din punct de vedere al regularităţii şi efectelor lor juridice, de către instanţele de contencios administrativ” 27
*Potrivit articolului 5 din Legea 554/2004 nu pot fi atacate în contenciosul administrativ actele administrative ale autorităţilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul şi actele de comandament cu caracter militar. De asemenea nu pot fi atacate pe cale contenciosului administrativ actele administrative pentru modificarea sau desfiinţarea cărora se prevede, prin lege organică, o altă procedură judiciară, iar actele administrative emise pentru aplicarea regimului stării de război, al stării de asediu sau al celei de urgenţă, cele care privesc apărarea şi securitatea naţională ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum şi pentru înlăturarea consecinţelor calamităţilor naturale, epidemiilor epizootiilor pot fi atacate numai pentru exces de putere.
*Excesul de putere reprezintă „exercitarea dreptului de apreciere, aparţinând autorităţilor administraţiei publice prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, prevăzute de Constituţie sau de lege”.
*In cazul solicitării anulării actelor administrative emise sau adoptate de autorităţile publice cu exces de putere, partea vătămată nu beneficiază de dreptul de a cere instanţei de judecată să dispună suspendarea executării actului administrativ, până la pronunţarea instanţei de fond şi nici de posibilitatea de a cere judecarea recursului împotriva hotărârilor aceste instanţe, potrivit dispoziţiilor speciale referitoare la situaţii deosebite.
*Existenţa unor acte exceptate de la controlul judecătoresc se bazează fie pe ideea că aceste acte au un conţinut politic, fiind cunoscute în literatura de specialitate sub denumirea de acte de guvernământ având o „imunitate de jurisdicţie”, explicată pe consideraţii legate de separaţia puterilor sau de desfăşurarea relaţiilor diplomatice26 fie privesc comanda trupei în timp de pace sau război, ori îndeplinirea serviciului militar iar din anumite raţiuni sunt nesusceptibile de a fi controlate „din punct de vedere al regularităţii şi efectelor lor juridice, de către instanţele de contencios administrativ” 27
*Potrivit articolului 5 din Legea 554/2004 nu pot fi atacate în contenciosul administrativ actele administrative ale autorităţilor publice care privesc raporturile acestora cu Parlamentul şi actele de comandament cu caracter militar. De asemenea nu pot fi atacate pe cale contenciosului administrativ actele administrative pentru modificarea sau desfiinţarea cărora se prevede, prin lege organică, o altă procedură judiciară, iar actele administrative emise pentru aplicarea regimului stării de război, al stării de asediu sau al celei de urgenţă, cele care privesc apărarea şi securitatea naţională ori cele emise pentru restabilirea ordinii publice, precum şi pentru înlăturarea consecinţelor calamităţilor naturale, epidemiilor epizootiilor pot fi atacate numai pentru exces de putere.
*Excesul de putere reprezintă „exercitarea dreptului de apreciere, aparţinând autorităţilor administraţiei publice prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor, prevăzute de Constituţie sau de lege”.
*In cazul solicitării anulării actelor administrative emise sau adoptate de autorităţile publice cu exces de putere, partea vătămată nu beneficiază de dreptul de a cere instanţei de judecată să dispună suspendarea executării actului administrativ, până la pronunţarea instanţei de fond şi nici de posibilitatea de a cere judecarea recursului împotriva hotărârilor aceste instanţe, potrivit dispoziţiilor speciale referitoare la situaţii deosebite.
Subiecte similare
» Actele prefectului
» Actele primarului
» Cerinţele controlului eficient
» Actele consiliului local
» Organizarea şi efectuarea controlului . Metodologia de control
» Actele primarului
» Cerinţele controlului eficient
» Actele consiliului local
» Organizarea şi efectuarea controlului . Metodologia de control
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum