vesper tilts
Doriți să reacționați la acest mesaj? Creați un cont în câteva clickuri sau conectați-vă pentru a continua.

Procedurile de concesionare

In jos

Procedurile de concesionare Empty Procedurile de concesionare

Mesaj  Admin Mar Feb 05, 2013 3:36 pm

Procedurile de concesionare
3.1. Procedura prealabilă concesionării

*Pentru ţinerea evidenţei documentelor şi informaţiilor cu privire la desfăşurarea procedurilor de concesionare şi la derularea contractelor de concesiune, concedentul este obligat să întocmească şi să păstreze două registre: registrul Candidaturi şi oferte şi registrul Contracte.
*Registrul candidaturi şi oferte cuprinde datele şi informaţiile referitoare la derularea procedurii prealabile încheierii contractului de concesiune iar în registrul Contracte se evidenţiază datele şi informaţiile privind derularea contractului de concesiune. Registrele se întocmesc şi se păstrează la sediul concedentului.
*Documentele concesiunii se păstrează de concedent într-un dosar care se întocmeşte pentru fiecare concesiune în parte. Concedentul are obligaţia de a păstra confidenţialitatea documentelor din dosarul concesiunii.
*Iniţiativa concesionării o poate avea concedentul sau orice investitor interesat. Concedentul poate iniţia procedura de concesionare prin întocmirea studiului de oportunitate, a caietului de sarcini şi prin publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei. Investitorul interesat iniţiază procedura de concesionare prin înaintarea unei propuneri de concesionare adresate concedentului care se înregistrează în registrul Candidaturi şi oferte. Propunerea de concesionare se face în scris şi trebuie să cuprindă datele de identificare ale investitorului, manifestarea fermă şi scrisă a intenţiei de concesionare, obiectul concesiunii şi planul de afaceri.
*Studiul de oportunitate este operaţiunea administrativă prealabilă care justifică concesiunea şi trebuie să conţină mai multe elemente:
a) descrierea bunului , a activităţii sau a serviciului public care urmează să fie concesionat;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu, care justifică acordarea concesiunii; c) investiţiile necesare pentru modernizare sau extindere;
d) nivelul minim al redevenţei;
e) modalitatea de a cordare a concesiunii avută în vedere; dacă se recurge la procedura licitaţiei publice deschise cu preselecţie sau la procedura de negociere directă, trebuie motivată această opţiune;
f ) durata estimată a concesiunii;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;
h) avizul obligatoriul al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare, după caz.
*După întocmire, studiul de oportunitate se aprobă de către concedent printr-un act administrativ unilateral.
*Când iniţiativa concesionării aparţine investitorului interesat, concedentul este obligat să procedeze la întocmirea studiului de oportunitate într-un termen de 30 de zile dacă părţile nu convin asupra unui alt termen în scopul unei decizii privind concesionarea. În cazul în care concedentul şi concesionarul convin ca studiul de oportunitate să fie redactat de o firmă de consultanţă independentă, costul acestuia va fi suportat de concesionar iar dacă obiectul concesiunii se atribuie prin procedura negocierii directe, concedentul nu mai este obligat să întocmească studiul de oportunitate.
*Caietul de sarcini reprezintă partea reglementară a contractului de concesiune şi trebuie să cuprindă condiţiile minime pentru licitaţie.
*Caietul de sarcini, în funcţie de bunurile, activităţile sau serviciile ce fac obiectul concesiunii, trebuie să conţină în mod obligatoriu date cu privire la:
a) condiţiile de exploatare a concesiunii şi obiectivele de ordin economic, financiar şi de mediu urmărite de către concedent privind exploatarea eficace a bunurilor, activităţilor sau serviciilor ce fac obiectul concesiunii;
b) investiţiile pe care concesionarul este obligat să le realizeze şi termenele de realizare a acestora;
c) clauzele financiare şi de asigurări;
d) regimul bunurilor utilizate de concesionar în derularea concesiunii;
e) obligaţiile privind protecţia mediului, stabilite conform legislaţiei în vigoare.

*Totodată caietul de sarcini poate cuprinde :
a) obiectul concesiunii: datele necesare pentru identificarea exactă a obiectului concesiunii, care se vor obţine din fundamentarea tehnico economică prevăzută în studiul de oportunitate, identificarea bunurilor rezultate în urma inventarierii:
b) destinaţia bunurilor, activităţilor sau serviciilor ce fac obiectul concesiunii;
c) obligativitatea asigurării activităţilor şi serviciilor publice în regim de continuitate şi permanenţă;
d) interdicţia subconcesionării bunului, activităţii ori serviciului public concesionat;
e) condiţiile în care concesionarul poate închiria bunul concesionat pe durata concesiunii;
f) durata concesiunii, care nu poate depăşi 49 de ani;
g) redevenţa minimă şi modul de calcul al acesteia;
h) valoarea investiţiilor făcute până la data concesionării;
i) condiţiile impuse de natura bunurilor, activităţilor sau serviciilor publice ce fac obiectul concesiunii, cum sunt: protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de siguranţă în exploatare, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului sau cele privind protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional, după caz, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii impuse de acordurile şi convenţiile internaţionale la care România este parte;
j) modul de organizare a concesionarului : opţiunea autorităţii concedente pentru forma de organizare a concesionarului;
k) cuantumul garanţiilor ce urmează a fi depuse de către concesionar în conformitate cu legea;
l) clauze referitoare la încetarea contractului de concesiune;
m) în cazul activităţilor sau serviciilor publice în derulare, clauze referitoare la personalul angajat şi la protecţia socială;
n ) orice alte condiţii specifice care vor fi stabilite de către concedent.

*Caietul de sarcini se aprobă prin hotărâre a Guvernului, a consiliului judeţean , orăşenesc sau comunal, după caz. Apoi caietul de sarcini este pus în vânzare de către concedent la sediul său sau în alte locuri stabilite de către acesta ce au fost prevăzute în anunţul publicitar. Preţul caietului de sarcini se stabileşte de către concedent.După aprobarea caietului de sarcini concedentul procedează la publicarea anunţului privind organizarea licitaţiei în Monitorul Oficial al României, partea a IV-a într-un cotidian de circulaţie naţională şi într-unul de circulaţie locală.
* In cazul procedurii licitaţiei publice deschise anunţul publicitar trebuie să conţină în mod obligatoriu, date privind :
a) denumirea şi sediul concedentului;
b) obiectul şi durata concesiunii;
c) locul unde poate fi studiată documentaţia prevăzută de lege;
d) actele doveditoare privind calităţile şi capacităţile cerute ofertanţilor;
e) data şi locul de primire a ofertelor;
f) durata în care ofertanţii rămân angajaţi prin termenii ofertelor lor;
g) data, ora şi locul de deschidere a ofertelor.

*Când concedentul recurge la procedura licitaţiei publice deschise cu preselecţie, anunţul publicitar de primire de candidaturi cuprinde menţiuni referitoare la :
a) obiectul concesiunii;
b) obiectivele pe care şi le propune concedentul;
c) actele doveditoare privind calităţile şi capacităţile solicitate candidaţilor;
d) termenul de primire a candidaturilor;
e) criteriile de selecţie a candidaţilor.

*Termenul de primire a ofertelor de participare la licitaţia publică deschisă şi a primirii candidaturilor pentru licitaţia deschisă cu preselecţie, nu poate fi mai mic de 20 de zile calendaristice şi nu poate depăşi 60 de zile calendaristice, începând cu data publicării anunţului licitaţiei.
* Pe lângă studiul de oportunitate şi caietul de sarcini, concedentul elaborează instrucţiunile privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de concesionare care sunt puse la dispoziţia celor interesaţi, la sediul concedentului sau la locul prevăzut în anunţul publicitar, odată cu vânzarea caietului de sarcini. Instrucţiunile prevăd regulile după care se organizează şi se desfăşoară procedura licitaţiei publice şi procedura negocierii directe.
*Pentru analizarea şi alegerea ofertelor investitorilor, legea prevede constituirea unei comisii de evaluare, prin decizia concedentului. Comisia de evaluare este alcătuită dintr-un număr impar de membri care nu poate fi mai mic de 5. Din comisie fac parte reprezentanţii concedentului, din care cel puţin unul trebuie să aibă pregătire juridică de specialitate, reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor de la nivel central sau local numiţi în acest scop după caz, iar dacă obiectul concesiunii declanşează procedurile de mediu, potrivit legislaţiei în vigoare, şi un reprezentant al autorităţii competente pentru protecţia mediului.
*Comisia este condusă de un preşedinte numit de către concedent dintre reprezentanţii săi care la rândul lui numeşte secretarul comisiei de evaluare. La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele poate invita pentru consultare personalităţi recunoscute pentru experienţa şi competenţa lor în domeniul din care face parte obiectul concesiunii.
* Legea privind regimul juridic al concesiunii reglementează anumite incompatibilităţi pentru membri comisiei de evaluare. Astfel reprezentanţii autorităţilor publice centrale sau locale ori invitaţii care sunt soţ/soţie, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu persoanele fizice participante la licitaţia publică cu asociaţii, cu acţionarii care deţin poziţie de control în societăţile comerciale participante la licitaţia publică precum şi cu administratorii sau cenzorii, nu pot fi membri ai comisiei de evaluare.
* În consecinţă membri comisiei de evaluare şi invitaţii sunt obligaţi să dea o declaraţie de compatibilitate, imparţialitate şi confidenţialitate pe propria răspundere, după termenul limită de depunere a ofertelor sau candidaturilor care se păstrează la dosarul concesiunii.
În caz de incompatibilitate, preşedintele comisiei de evaluare este obligat să-l sesizeze de îndată pe concedent, despre existenţa stării de incompatibilitate şi să propună înlocuirea acelei persoane.


3. 2. Procedura concesionării prin licitaţie publică

* Licitaţia publică prin concesionare a unui bun, a unei activităţi sau a unui serviciu public poate fi deschisă sau deschisă cu preselecţie. Potrivit legii licitaţia publică deschisă este licitaţia prin care orice persoană fizică sau persoană juridică de drept privat, română sau străină, poate prezenta o ofertă, pe când în cazul licitaţiei deschise cu preselecţie, concedentul selecţionează ofertanţii, pe baza unor criterii elaborate în prealabil.
* Pentru desfăşurarea procedurii licitaţiei publice deschise este obligatorie participarea a cel puţin 2 ofertanţi iar şedinţa de desfăşurare a licitaţiei este publică. Ofertanţii transmit ofertele lor în două plicuri sigilate, unul exterior şi altul interior care se înregistrează în ordinea primirii lor, în registrul candidaturi şi oferte.
*Plicul exterior trebuie să conţină acte prin care se dovedeşte cumpărarea caietului de sarcini, o fişă cu informaţii privind ofertantul, declaraţia de participare semnată de ofertant şi acte doveditoare privind calităţile şi capacităţile acestuia precum şi garanţia de participaree la licitaţia publică deschisă.
*Pe plicul exterior se menţionează licitaţia publică deschisă pentru care se depune oferta. Plicul interior conţine oferta propriu-zisă, domiciliul sau sediul social al acestuia, după caz. Fiecare participant poate depune o singură ofertă, într-un număr de exemplare stabilit de către concedent şi semnate de către ofertant.
* Plicurile închise şi sigilate se predau comisiei de evaluare, la data fixată pentru deschiderea lor în şedinţă publică. După deschiderea plicurilor exterioare, comisia de evaluare elimină ofertele care nu conţin totalitatea documentelor şi a datelor cerute de lege. Pentru continuarea licitaţiei este necesar să existe cel puţin două oferte legale. Apoi secretarul comisiei de evaluare întocmeşte procesul verbal în care consemnează rezultatul analizei.
* Deschiderea plicurilor interioare se face numai după semnarea procesului verbal de către toţi membrii comisiei de evaluare şi de către ofertanţi, cărora după analizarea ofertelor, li se poate cere în scris, precizări cu privire la conţinutul ofertei iar comisia de evaluare alege oferta pe care o consideră mai bună, din puct de vedere al satisfacerii criteriilor de selecţie, enunţate în instrucţiunile privind organizarea şi desfăşurarea procedurii de concesionare. În cazul în care există punctaje egale între ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se face în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
* Pe baza evaluării ofertelor, comisia de evaluare întocmeşte un raport şi procesul verbal de evaluare a ofertelor care se semnează de către toţi membrii acesteia. Raportul şi ofertele prezentate sunt transmise de către comisia de evaluare, concedentului care în termen de 5 zile calendaristice procedează la informarea ofertantului câştigător şi a celorlalţi ofertanţi despre respingerea ofertelor lor.
* În cazul în care până la expirarea termenului limită de depunere a ofertelor, nu se depun cel puţin două oferte, concedentul este obligat să procedeze la republicarea anunţului publicitar iar procedura licitaţiei va fi reluată de la etapa depunerii ofertelor. Dacă licitaţia publică deschisă nu a condus la desemnarea unui câştigător, această situaţie se consemnează într-un proces-verbal, urmând ca în termen de 45 zile să se organizeze o nouă licitaţie.
* În situaţia în care nici cea de-a doua licitaţie nu a condus la desemnarea unui câştigător se recurge la procedura de negociere directă, decizia fiind luată pe baza procesului verbal în care s-a consemnat acest fapt.
* Licitaţia publică deschisă cu preselecţie constă în selectarea candidaţilor la prezentarea unei oferte, ţinându-se seama de criteriile de selecţie precizate în anunţul de primire de candidaturi.
* Potrivit legii, concedentul, după ce a întocmit lista candidaţilor admişi, are obligaţia ca în termen de 5 zile calendaristice să informeze candidaţii respinşi iar la solicitarea acestora, să le transmită în termen de 10 zile calendaristice, de la primirea comunicării de respingere, o copie de pe procesul-verbal. Totodată concedentul are obligaţia să informeze candidaţii ale căror candidaturi au fost selectate, despre perioada şi locul unde aceştia pot studia dosarul de prezentare a concesiunii.
* Candidaţii ale căror oferte au fost selectate dispun de un termen care nu poate fi mai mic de 20 de zile calendaristice şi nu poate depăşi 60 de zile calendaristice, pentru a-şi prezenta ofertele, după care se trece la desfăşurarea licitaţiei publice deschise.


3.3. Procedura de contestare a licitaţiei publice deschise

* Procedura de contestare a licitaţiei publice deschise cuprinde două etape: etapa administrativă şi etapa judecătorească.
În etapa administrativă ofertanţii a căror oferte au fost respinse au la dispoziţie mijlocul procedural al contestaţiei, adresată concedentului, în termen de 5 zile calendaristice de la primirea copiei de pe procesul verbal de evaluare a ofertelor care se transmite de către concedent, în termen de 10 zile calendaristice, la solicitarea scrisă a celor interesaţi.
* Contestaţia poate privi modul în care au fost respectate dispoziţiile legale care reglementează procedura concesionării prin licitaţie publică deschisă, atât în privinţa alcătuirii şi întrunirii comisiei de evaluare, cât şi a modului de lucru a acesteia, de întocmire a raportului.
* Pentru soluţionarea contestaţiilor concedentul numeşte prin actul său administrativ o comisie formată din 3 membri din care nu pot face parte membrii comisiei de evaluare. La verificarea documentelor comisia de soluţionare a contestaţiei va avea în vedere aspectele sesizatre de către contestatar şi modul de respectare a dispoziţiilor procedurale prevăzute de lege.
* Potrivit legii, în termen de 10 zile calendaristice de la primirea contestaţiei, concedentul este obligat să soluţioneze contestaţia şi să comunice răspunsul său contestatorului. În cazul în care contestaţia este fondată, concedentul va revoca decizia de desemnare a ofertantului câştigător şi o va notifica tuturor ofertanţilor.
* Totodată concedentul va anula licitaţia în cauză şi va decide organizarea unei noi licitaţii. Dacă contestaţia a fost respinsă, contestatorul poate introduce în condiţiile legii acţiune în anularea licitaţiei, la instanţa judecătorească competentă de drept comun, din raza teritorială în care se află sediul concedentului.


3.4. Procedura concesionării prin negociere directă

* Dacă procedura licitaţiei publice nu a condus la desemnarea unui câştigător, concedentul atribuie concesiunea unui bun, a unor activităţi sau a unui serviciu public prin negociere directă, unei personae fizice sau juridice de drept privat, române ori străine pe care o alege în condiţiile legii. În acest scop concedentul are obligaţia să publice intenţia de a recurge la procedura negocierii directe, păstrând caietul de sarcini aprobat pentru licitaţie iar condiţiile negocierii, nu pot fi inferioare celei mai bune oferte respinse la licitaţia publică.
* La data prevăzută în anunţul publicitar, concedentul programează ofertanţii şi îi informează în scris, despre data negocierii directe. Negocierea se realizează cu fiecare ofertant în parte în condiţiile prevăzute în caietul de sarcini. După încheierea procedurii negocierii directe, concedentul întocmeşte un proces-verbal care cuprinde concluziile negociatorilor şi recomandarea pentru cea mai avantajoasă ofertă.


3.5. Finalizarea procedurilor de concesionare

* Procedura de concesionare, în ambele ei forme, se finalizează prin încheierea contractului de concesiune care se încheie în termen de 30 de zile de la data la care concedentul a informat ofertantul despre acceptarea ofertei sale, dacă prin caietul de sarcini nu s-a prevăzut altfel. Ofertantul câştigător se consideră informat la data recepţionării scrisorii recomandate, cu confirmare de primire care conţine acceptarea ofertei sale.
* După semnarea contractului de concesiune, concesionarul are obligaţia ca în termen de 90 de zile de la data semnării să depună cu titlu de garanţie, o sumă fixă reprezentând o cotă parte din suma obligaţiei de plată către concedent, stabilită de acesta şi datorată pentru primul an de activitate. Din această sumă, în caz de nevoie, vor fi prelevate penalităţile şi sumele datorate concedentului de către concesionar, potrivit contractului de concesiune.
* Concesionarul poate constitui drept garanţie şi titluri de credit asupra cărora se va institui gajul, cu acordul concedentului. În această situaţie se va constitui o garanţie similară, în funcţie de necesitatea acoperirii costurilor viitoare pentru îndeplinirea obligaţiilor privind protecţia mediului care pot apărea pe parcursul derulării concesiunii.

Admin
Admin

Mesaje : 65
Data de înscriere : 05/02/2013

https://vespertilt.forumgratuit.ro

Sus In jos

Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum